Nieuws

XB-1: Binnen twee uur van Londen naar New York in 2030

Ja je leest het goed. Vanaf 2030 kun je binnen twee uur een kroegentocht doen in New York met je vrienden. Het bedrijf Boom Technology komt met een supersonisch vliegtuig die je met mach 2,2 naar de andere kant van de Atlantische Oceaan vliegt.

Grote broer van de Concorde

Eerder vloog de Concorde in minder dan drie uur naar New York. Op 25 juli 2000 kwamen 113 mensen om bij een ongeluk met een Concorde van Air France bij luchthaven Parijs-Charles de Gaulle. Dit en de stijgende kosten in combinatie met de hoge ticketprijzen ( een retourtje Londen-New York kostte € 11.000) heeft er voor gezorgd dat de Concorde in 2003 voorgoed aan de grond bleef. Het tijdperk van supersonisch vliegen leek voorbij.

In 2021 lijkt er een nieuw hoofdstuk te ontstaan met het nieuwe toestel van Boom Technology.

Boom Technology: XB-1 wat weten we tot nu toe?

De daadwerkelijk te boeken vluchten zullen halverwege 2030 voor iedereen beschikbaar moeten zijn. In oktober van dit jaar verwacht het bedrijf het eerste toestel klaar te hebben. Volgend jaar zullen er testvluchten en promotievluchten gehouden worden om het toestel in de kijker te spelen bij luchtvaartmaatschappijen.

‘We zorgen ervoor dat de supersonische toekomst veilig en ecologisch en economisch duurzaam is’, zegt Blake Scholl, oprichter en CEO van Boom Supersonic,
‘We hebben geleerd dat de vraag naar supersonisch vliegen nog sneller is gegroeid dan we hadden verwacht.’


Vóór de pandemie had Boom voor $ 6 miljard aan pre-orders voor het vliegtuig verzameld, dat een prijskaartje heeft van $ 200 miljoen, met kopers als Virgin Group en Japan Airlines, die in 2017 $ 10 miljoen in het bedrijf hebben geïnvesteerd.
Als alles volgens plan verloopt, start Overture, dat is ontworpen om plaats te bieden aan 55 tot 75 personen, in 2030 met passagiersvluchten. Het toestel zal zich concentreren op meer dan 500 voornamelijk transoceanische routes die zullen profiteren van de Mach-2.2-snelheden van het vliegtuig

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button